24.02.2023

Zalecenia przed wszczepieniem implantu zęba

Leczenie implantologiczne zawsze rozpoczyna się od szczegółowej diagnostyki. Wstępne badania prowadzone są m.in. za pomocą tomografu komputerowego. Dzięki temu lekarz jest w stanie szybko ocenić stan uzębienia i warunki kostne pacjenta i to czy kwalifikuje się on do zabiegu. W niektórych sytuacjach może on zalecić odbudowę utraconej tkanki kostnej przed lub podczas implantacji.

Zabieg implantacji zęba może zostać wykonany wyłącznie wtedy, jeśli w jamie ustnej pacjenta nie występują żadne stany zapalne. Innymi przeciwwskazaniami do leczenia implantologicznego są m.in.:

• wiek poniżej 18. roku życia
  • AIDS
  • choroby nowotworowe
  • zaawansowana osteoporoza
  • nieleczona cukrzyca
  • choroby i stany zapalne dziąseł
  • alkoholizm
  • zaburzenia krzepnięcia krwi.

Pacjent powinien być po posiłku. Ważne jest dobre samopoczucie, spokój i komfort psychiczny. Warto bowiem pamiętać, że implantacja zębów jest zabiegiem krótkim i bezbolesnym — wykonuje się go w znieczuleniem miejscowym. Cała procedura implantacji trwa zaledwie do kilkadziesięciu minut — później można samodzielnie wrócić do domu. Jest to zabieg nieingerujący w zdrowe zęby i cechujący się wysoką estetyką oraz skutecznością. Efekt końcowy przekłada się na zdrowy i piękny uśmiech, a także pełną funkcjonalność w obrębie jamy ustnej. Implantacja zębów to również znacznie niższy koszt leczenia w porównaniu do innych zabiegów.

Wskazaniem do leczenia implantologicznego może być nawet brak pojedynczego zęba. Najczęściej jednak wykonuje się je w przypadku większych lub całościowych ubytków, czyli tzw. bezzębia. Implanty zębowe gwarancją bezproblemową stabilizację protez. Implanty wysokiej jakości wykonywane są z tytanu lub cyrkonu. Skuteczność zabiegu wynosi do 98%, a przy odpowiedniej pielęgnacji implanty mogą przetrwać całe życie.

Przed zabiegiem implantacji zębów Pacjent powinien przyjmować leki zalecone przez lekarza stomatologa. Nie można być też na czczo — zaleca się spożycie normalnego posiłku. Ponadto na zabieg należy się zgłosić wraz z dokumentacją radiologiczną. Ostatnim krokiem jest podpisanie zgody na przeprowadzenie zabiegu wprowadzenia implantu. Sporo tutaj też zależy, na jaką metodę implantacji zębów zgłosił się pacjent — w przypadku metody All-on-4 zabieg jest wykonywany w całości jednego dnia, co daje natychmiastowy efekt w postaci pięknego uśmiechu.

Zalecenia po wszczepieniu implantu zęba

Po zabiegu wszczepienia implantu zęba pacjent musi się trzymać określonych przez lekarza zaleceń. Warto dodać, że czasami konieczne staje się podawanie antybiotyków osłonowych. Na pierwszą wizytę kontrolną należy się zgłosić w ciągu dwóch tygodni od implantacji. To właśnie wtedy zdejmowane są szwy, choć — warto tutaj podkreślić — ten zabieg również jest bezbolesny.

Odpowiednie postępowanie pozabiegowe jest niezbędne do osiągnięcia satysfakcjonujących efektów. Pacjent nie może przez przynajmniej 2 godziny jeść żadnych pokarmów. Nieprzestrzeganie zaleceń lekarza może skutkować wieloma powikłaniami.

To jednak nie wszystko. Po zabiegu implantacji zębów nie powinno się również palić tytoniu ze względu na możliwość wydłużenia się procesu gojenia. Zabronione jest też spożywanie alkoholu i dotykanie implantów przez minimum 7 dni od zabiegu. Co więcej, podczas snu zaleca się układać głowę powyżej linii ciała i nie podtrzymywać jej dłońmi.

Przez kilka godzin powinno się też stosować zimne okłady i nie podejmować żadnych większych aktywności fizycznych. Wykluczone są również wizyty na basenie i saunie do momentu, aż zniknie opuchlizna. Po zabiegu może wystąpić niewielki stan podgorączkowy oraz obrzęk.

Nie zaleca się także płukania jamy ustnej przez przynajmniej 24 godziny od przeprowadzenia operacji. Później warto stosować płyny antybakteryjne i szczoteczkę z miękkim włosiem. Zęby należy myć bardzo delikatnie, a w kolejnych dniach płukać jamę ustną po każdym posiłku. Odpowiednia higiena jamy ustnej znacząco przyspieszy proces gojenia.

Odradza się także jedzenia twardych pokarmów przez kilka pierwszych dni po zabiegu. Niewskazane jest również spożywanie ostrych posiłków i gazowanych napojów. Zaleca się spożywanie miękkich potraw i przyjmowanie leków, które przepisał lekarz. W razie dolegliwości bólowych, można stosować leki przeciwbólowe. Bezzwłoczny kontakt z lekarzem jest zalecany, jeśli:

• ból nie ustępuje w ciągu kilku dni,
  • występują zawroty i bóle głowy,
  • pojawiają się obfite krwawienia,
  • po upływie doby brakuje czucia w miejscu wprowadzenia implantu.

O implanty należy dbać, jak o własne zęby. Higiena jamy ustnej pełni kluczową funkcję w leczeniu implantologicznym, ale także w utrzymaniu właściwej trwałości implantu. Warto również korzystać ze specjalistycznych zabiegów higienizacyjnych. Po kilku miesiącach implant powinien trwale zrosnąć się z kością. Wówczas odsłania się implant i pobiera wyciski lub skany 3D do pracy protetycznej. Takie uzupełnienie wykonuje się w ciągu kilkunastu dni.

Po zakończeniu leczenia podstawowego pacjent powinien zgłosić się na wizytę kontrolną ok. pół roku później. Lekarz musi bowiem ocenić stan kości i dziąseł. Kolejne wizyty zalecane są przynajmniej raz w roku, aby mieć pewność, że z implantem wszystko jest w porządku.

Więcej szczegółów znajdziesz tutaj: https://sanodental.pl/oferta/implantologia/

Przeczytaj również:
Jak dbać o implanty zębowe?
Implanty zębowe a choroby jamy ustnej

24.02.2023
stomatologiczny laser
Pojawienie się w gabinetach dentystycznych lasera wywołało rewolucję, zwiększając możliwości stomatologów w zakresie leczenia i poprawy komfortu pacjentów. Dzisiaj jest to już narzędzie powszechnie cenione, jednak poza mocnymi stronami, każde rozwiązanie ma też pewne minusy. Jakie zatem są wady i zalety lasera stomatologicznego? Wyjaśniamy! więcej