06.01.2023

Recesja dziąseł — co to takiego?

Recesja dziąseł to choroba, którą potocznie nazywa się cofniętymi dziąsłami. Mowa o bardzo poważnym schorzeniu, które sprawia, że powierzchnia korzenia zęba zostaje odsłonięta przez stopniowe obniżanie się linii dziąseł. W rezultacie ząb zostaje wydłużony, a szyjka zębowa całkowicie odsłonięta. Choroby nie da się cofnąć, ale można ją spowolnić lub zahamować. Im szybciej zostanie ona zdiagnozowana, tym skuteczniejsze może być leczenie.

Recesja dziąseł dotyka osób w każdym wieku. W przypadku osób dorosłych choroba najczęściej atakuje kły i przedtrzonowce, a u osób młodszych — zęby sieczne. Warto dodać, że ryzyko zachorowania na recesję dziąseł wzrasta wraz z wiekiem i dotyczy częściej mężczyzn niż kobiet.

Przyczyny recesji dziąseł

Do wystąpienia recesji dziąseł przyczynia się wiele czynników. Większość jest bezpośrednio powiązana z brakiem higieny jamy ustnej lub niewłaściwym myciem zębów. Mowa tutaj o nieprawidłowym, gwałtownym i zbyt energicznym szczotkowaniem, które przypomina bardziej szorowanie niż mycie zębów. Recesję dziąseł powoduje też stosowanie szczoteczek ze zbyt twardych włosiem — dlatego już zawczasu warto skonsultować się ze stomatologiem, który doradzi i pokaże, w jaki sposób prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej i uzębienia. Recesja dziąseł może być również spowodowana zbyt krótkim lub niedokładnym myciem zębów. Kamień nazębny niszczy bowiem dziąsła — z czasem pojawia się stan zapalny, który z czasem może prowadzić do recesji dziąseł.

Warto dodać, że istnieje szereg innych czynników, zwiększających ryzyko wystąpienia recesji dziąseł. Wśród nich jest m.in. nałogowe palenie papierosów, ponieważ zawarte w nich toksyny zmniejszają ukrwienie dziąseł i wysuszają śluzówkę. Recesję może też powodować bruksizm (zgrzytanie zębami) czy mimowolne zaciskanie szczęki.

Czasami recesja dziąsła jest konsekwencją innych chorób współistniejących. Mowa tutaj np. o zapaleniu przyzębia, które prowadzi do tworzenia się kieszonek dziąsłowych, a w konsekwencji nawet do wypadania zębów. Niekiedy recesja dziąsła jest spowodowana jego strukturą — dziąsło jest zbyt delikatne i cienkie. Najczęściej jednak choroba ta jest wynikiem przynajmniej kilku różnych czynników.

Przyczyny recesji dziąseł w pigułce:

• nieprawidłowe ułożenie zębów,
  • predyspozycje genetyczne (zbyt cienka i delikatna tkanka),
  • nawykowe zgrzytanie zębami oraz zaciskanie zębów,
  • brak właściwej higieny jamy ustnej,
  • stosowanie szczoteczek o zbyt twardym włosiu i nieprawidłowa technika szczotkowania,
  • niewłaściwe stosowanie nici dentystycznych,
  • nieregularne mycie zębów i osadzanie się kamienia nazębnego oraz płytki bakteryjnej,
  • stany zapalne dziąseł,
  • urazy mechaniczne (np. po noszeniu kolczyków języku).

Objawy recesji dziąseł

Pierwsze objawy recesji dziąseł są dość niepokojące. Pojawia się wówczas ból w trakcie jedzenia, zęby układają się w nieestetyczny sposób, a dziąsła zaczynają krwawić. Z czasem widoczne może być też obniżenie linii dziąseł i korzenia zęba. W razie pojawienia się jakichkolwiek objawów natychmiast należy zgłosić się do gabinetu stomatologicznego.

Innym objawem recesji dziąseł może być nadwrażliwość zębów na temperaturę, a nawet dotyk. Wynika to z faktu, że szyjki zębów zostały już zbyt mocno odsłonięte, przez co jedzenie i picie również sprawia ból. Takie dolegliwości będą się z czasem nasilać, co znacząco utrudnia normalne funkcjonowanie.

Leczenie recesji dziąseł

Wśród wielu chorób jamy ustnej jedną ze zdecydowanie najpoważniejszych jest recesja dziąseł. Leczenie może się opierać na kilku metodach, choć żadna z nich nie jest łatwa. Ostateczna decyzja dotycząca procesu leczenia zależy od lekarza i stopnia zaawansowania choroby.

Kluczowa jest tutaj zmiana metody szczotkowania zębów i wymiana szczoteczki na model z miękkim włosiem. Najpewniej lekarz zleci też usunięcie płytki nazębnej. W międzyczasie przeprowadzona zostanie szczegółowa diagnoza, pozwalająca ustalić przyczynę recesji dziąsła. Ważne jednak, aby nie próbować leczyć recesji na własną rękę — taka decyzja może przynieść nieodwracalne w skutkach konsekwencje. Wybór metody leczenia należy pozostawić specjaliście.

Jedną z najczęściej stosowanych metod leczenia recesji dziąseł jest tzw. pokrycie recesji przeszczepem nabłonka pobranym z podniebienia. Pozwala to zredukować nadwrażliwość zęba (zostaje on częściowo zasłonięty). Czasami wygładza się też korzeń zęba powyżej i poniżej linii dziąsła.

Leczenie recesji dziąseł polega na:

• zachowaniu zasad prawidłowej higieny jamy ustnej,
  • systematycznych zabiegach higienicznych przeprowadzanych w gabinetach stomatologicznych,
  • chirurgicznej korekcie przyczepy wędzidełka warg i policzków,
  • usuwaniu stłoczenia zębów,
  • zabiegu sterowanej regeneracji dziąseł,
  • plastyce przedsionka jamy ustnej (przeszczep nabłonkowy).

W czasie kuracji kluczowe jest stosowanie odpowiedniej szczoteczki i pasty do zębów. Na rynku istnieją specjalne szczoteczki dla osób zmagających się z recesją dziąseł. Wybór odpowiedniej pasty również może wzmocnić szkliwo i wspomóc odbudowę zębiny. W walce z recesją dziąseł dobrze też skorzystać z terapii kwasem hialuronowym, który pomaga w odbudowie dziąseł, pobudzając warstwy nabłonka brodawek dziąsłowych.

Przeszczep dziąsła ostatecznym rozwiązaniem

Przeszczep dziąsła polega na pokryciu odsłoniętego korzenia zębowego fragmentem własnego podniebienia lub dziąsła z innego miejsca jamy ustnej. Niekiedy stosuje się tutaj tzw. metodę tunelową — w tym przypadku fragment dziąsła pobierany jest z innego obszaru jamy ustnej, by następnie wszczepić go w uformowany tunel. W operacji wykorzystuje się błony kolagenowe.

Przeszczep dziąsła należy do skomplikowanych zabiegów, które wykonuje się w ostateczności. Należy jednak pamiętać, że nieleczona recesja dziąseł może prowadzić do wielu innych chorób — w tym do chorób przyzębia czy nawet zaniku dziąseł.

Recesja dziąseł z perspektywy dziecka

Recesja dziąseł jest chorobą, która może się pojawić w każdym wieku. Zazwyczaj dotyka osoby starsze, ale zdarza się też, że zmagają się z nią nawet dzieci. U tych najmłodszych pojawia się ona zwłaszcza na dolnych zębach siecznych. Powody są różne, ale wśród tych najczęstszych wymienia się używanie zbyt twardych szczoteczek, wady zgryzu, genetyczne predyspozycje czy nawet niewłaściwie nitkowanie zębów.

Zdarza się również, że recesja dziąseł jest powikłaniem po leczeniu ortodontycznym. Mowa tutaj głównie o zastosowaniu stałego aparatu ortodontycznego, gdzie ruch ustalony ortodontycznie ruch zębów może powodować osuwanie się dziąseł. Co więcej, stosowanie takiego aparatu znacząco utrudnia zachowanie właściwej higieny jamy ustnej. W trakcie leczenia ortodontycznego należy pamiętać o pielęgnacji dziąseł i zębów, a także o regularnych wizytach u stomatologa.